torsdag 22 maj 2008

Sitter med ungdomsböcker

När jag var hemma däckad i diverse elände fick jag boka om några litteraturpresentationer och nu sitter jag vid datorn med böckerna bredvid mig för att friska upp minnet!
Två jätteroliga kategorier på litteraturpresentationer är det: "kärlek" och "spänning". Så vad har jag då valt ut att tala om inom spänningsgenren (jo, sneak preview ökar nog bara allas intresse!)?
"Konstkuppen" av Helena Bross
"Deckargåtor" av Jan-Olof Ekholm
"Bland hajar och andra äventyr" av Torsten Bengtsson
(och så ska vår duktiga praktikant Hanna prata om en deckare också!)
Dessa spänningsböcker är utvalda till en fyra där läsförståelsen ligger på spridda nivåer och är tänkta att locka till läsning och även till nya utflykter i spänningsgenren.

"Konstkuppen" är en spännande liten historia som innehåller en excentrisk konstnär, ett kusinpar som agerar deckare och en väldigt förslagen tjuv. En bra bok!
"Deckargåtor" finns i del 1 och del 2 och bjuder läsaren möjligheten att själv bli deckare, genom att lösa de fall utan upplösning som boken utgörs av. Också roligt att ge sig i kast med.
"Bland hajar och andra äventyr" dyker vi in i en mängd kortare berättelser som alla är riktigt rysliga och att vända blad blir ett måste....
Nog kommer våra Balltorpsbarn få en bra stund med oss och de böckerna i biblioteket nästa vecka?
Vad vi talar om på "kärleksträffen" lovar jag att återkomma till!

Inga kommentarer: