onsdag 25 juni 2008

Hon seglar igen!

I veckan hittade jag på avdelning P, hyllan för bland annat teknik, motorfordon och fartyg och sjöfart med mera, boken Ostindiefararen Götheborg seglar igen av Ingrid Arensberg. Jag kom plötsligt att tänka på mitt eget äventyr på Götheborg som finns förevigat på sidan 115 i boken. Det är jag som har orange skor. Jag var med på den första provturen samt på en tur till Oslo. Det var fantastiskt. En barndomsdröm förverkligades. Närheten till havet, litenheten, känslan ”att gå i land” efter några dagar på sjön. Adrenalinkickar efter klättring i riggen. (Högsta punkten är 47 meter över vattenlinjen) Jag minns doften av tjära samt alla fantastiska människor som med stort engagemang arbetade tillsammans på båten. Projektet har många fantastiska dimensioner, kulturellt och historiskt, att bevara hantverk som gått ur tiden samt integrera modern teknik med äldre.

Och Götheborg seglar igen efter turen till Kina! Hon har nyligen lämnat Tallin och fortsätter under sommaren sin rundtur på Östersjön. Blogginlägg, bilder och ytterligare information om Götheborgs tidigare och framtida äventyr finner du på http://www.soic.se/.


Hanna på Balltorps bibliotek!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhhh, vad häftigt :-)